reklama

Diskusia: východ vs. západ Slovenska

Rád by som rozpútal diskusiu na tému východ kontra západ krajiny - teda Blaváci vs. Východniari. :-))) Možno som práve pichol do osieho hniezda, no pokúsim sa priniesť jednu zaujímavú teóriu, ktorú som nedávno čítal. A tá ma dosť zaujala...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (44)
Bratislava, október 2004
Bratislava, október 2004 (zdroj: R.Bolješik)

Poznáte tie večné spory a rivalitu o tom, prečo je Bratislava zlá, škaredá a centralistická. Niektorí Bratislavčania zase majú "v zuboch" Východniarov :). Tento problém súvisí aj s históriou. Do roku 1993 sme pozerali na Prahu ako na veľkomesto, ktorému sme možno skryte závideli. Teraz je to možno prípad Bratislavy. Tieto iskrenia pozná asi každý Bratislavčan, ako aj človek, ktorý sa do mesta prisťahuje za prácou. Príčiny rivality sú viaceré: ekonomická nerovnováha krajiny, zlá infraštruktúra, vysoká nezamestnanosť, nižšie príjmy a pod.
No počul som zaujímavejšiu hypotézu, rád by som ju ponúkol čitateľovi na posúdenie.
( zroj si však nepamätám, možno ste to počuli, čítali, tak mi dajte vedieť )
Slovenskom, ako krajinou v strednej Európe, údajne prechádza línia (zóna), ktorá delí kultúru európskeho regiónu na východnú a západnú mentalitu. Táto hranica sa nedá vnímať ani ako čiara, nemožno ju skrátka ohraničiť. Je to prechodné pásmo medzi mentalitou ľudí. Prirovnal by som to snáď k rozdielom mentality medzi obyvateľmi juhu Európy ( Talianmi, Grékmi ) a severskými národmi ( Fíni, Švédi ). Viem, že táto analógia je trochu nadnesená, ale slúži len ako príklad na zamyslenie. Niekde ta hranica asi existuje.
Poznáme teda my, Slováci, dokonale svoj región, rozmanitosť kultúry, náboženstva, jazyka
( nárečí ), zvykov, tradícií na západe, strede, východe Slovenska? Resp. má západ Slovenska bližšie k západnej kultúre a východ k východnej - Rusku, Ukrajine a Pobaltiu? Sú podobne rozdielne v mentalite aj iné krajiny tohto regiónu? ( ČR, Poľsko, Maďarsko a iné) Neviem. Uvažujem. Za váš názor ďakujem. Niečo pravdy na tom asi bude, čo poviete?

Richard Bolješik

Richard Bolješik

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent naÚstave medzinárodných vzťahov a aproximácie práva PF UK v Bratislave.V roku 2002 som ukončil žurnalistiku na UK. Pracujem v oblasti médií. ( 1998 VTV, 1999-2006 TV Markíza, 2006 TA3 ) Píšem, študujem a veľa cestujem. Narodil som sa v Bratislave v 1979.e-mail:studio8@chello.sk Zoznam autorových rubrík:  Ľudské právaZmizli zo scény... (interview)Úvahy na zamyslenieZo životaNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu